СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНА СЛУЖБА
У складі соціально-психологічної служби Дрогобицького ППЛ працюють:
- соціальний педагог Буць Павло Михайлович;
- практичний психолог Матолич Ірина Григорівна.
Основні види діяльності соціально-психологічної служби
(згідно наказу N 127 від 03.05.99 Кабінету Міністрів України; Положення про психологічну службу системи освіти України)
Основною метою діяльності психологічної служби є психологічне забезпечення та підвищення ефективності педагогічного процесу, захист психічного здоров’я і соціального благополуччя усіх його учасників: учнів та педагогічних працівників.
Соціально-педагогічний патронаж спрямований на надання соціально-педагогічної допомоги соціально незахищеним категоріям вихованців, учнів і студентів з метою подолання ними життєвих труднощів та підвищення їхнього соціального статусу.
Психологічна служба забезпечує своєчасне і систематичне вивчення психофізичного розвитку учнів, мотивів їх поведінки і діяльності з урахуванням вікових, інтелектуальних, фізичних, статевих та інших індивідуальних особливостей, створення умов для саморозвитку та самовиховання, сприяє виконанню освітніх і виховних завдань навчальних закладів.
Основні завдання соціального полягають у:
- Посередництві між учнем та різноманітними структурами й установами;
- Посередництві між учнем та вчителями, майстрами виробничого навчання;
- Посередництві між дитиною та батьками;
- Посередництві між учнем та іншими спеціалістами, які залучаються до вирішення виховних та навчальних проблем учня (тренери, керівники гуртків тощо);
- Посередництві між учнем та різними групами ровесників, молодіжними групами тощо;
- Соціальний педагог не стільки намагається дізнатись про недоліки учня, скільки спрямовує свою роботу на пошук резервів особистості, її нерозкритих можливостей і потенціалів.
Основні завдання практичного психолога полягають у:
- Сприянні повноцінному розвитку особистості учнів, на кожному віковому етапі, створенні умов для формування у них мотивації до самовиховання і саморозвитку;
- Забезпеченні індивідуального підходу до кожного учасника навчально-виховного процесу на основі його психолого-педагогічного вивчення;
- Профілактиці і корекції відхилень в інтелектуальному і психофізичному розвитку учнів.
Основними видами діяльності соціального педагога є:
- Діагностична діяльність – вивчення та оцінювання особливостей діяльності особистості, мікроколективу (навчальної чи референтної групи), лілейного колективу загалом, неформальних молодіжних об’єднань; спрямованості впливу мікросередовища, особливостей сім’ї та сімейного виховання, позитивних сил у мікрорайоні та джерел негативного впливу на учнів;
- Прогностична діяльність – прогнозування на основі спостережень та досліджень посилення негативних чи позитивних чинників соціальної ситуації, що впливає на розвиток особистості чи групи; прогнозування і програмування процесів соціального розвитку мікрорайону і конкретного мікро-соціуму, діяльності тих інститутів, які беруть участь у соціальному формуванні особистості;
- Консультативна діяльність – надання порад, рекомендацій учням, батькам, вчителям та іншим особам, які звертаються до соціального педагога;
- Захисна діяльність – забезпечення дотримання норм охорони та захисту прав учнів, представлення їхніх інтересів у різноманітних інстанціях (службі у справах неповнолітніх, міліції, суді тощо);
- Організаторська діяльність – забезпечення змістовного дозвілля дітей та підлітків у школі та соціальному середовищі, залучення сім’ї та представників громадськості до соціально-педагогічного процесу в навчальному закладі;
- Попереджувально-профілактична та соціально-терапевтична діяльність – передбачення і приведення до дії механізмів запобігання й подолання негативних впливів у соціально-правовому, юридичному та психологічному плані; організація соціотерапевтичної допомоги, забезпечення захисту прав учня у суспільстві, допомога учням у період соціального і професійного самовизначення.
Основними видами діяльності практичного психолога є:
- Діагностична діяльність – психологічне обстеження учнів, їхніх груп та колективів, моніторинг змісту і умов індивідуального розвитку учнів, визначення причин, що ускладнюють їх розвиток та навчання;
- Корекційна діяльність – здійснення психолого-медико-педагогічних заходів з метою усунення відхилень у психофізичному та інтелектуальному розвитку і поведінці, схильності до залежностей та правопорушень, подолання різних форм девіантної поведінки, формування соціально корисної життєвої перспективи;
- Реабілітаційна діяльність – надання психолого-педагогічної допомоги учням, які перебувають у кризовій ситуації (постраждали від соціальних, техногенних, природних катастроф, перенесли тяжкі хвороби, стреси, переселення, зазнали насильства тощо), з метою адаптації до умов навчання і життєдіяльності;
- Профілактична діяльність – своєчасне попередження відхилень у психофізичному розвитку та становленні особистості, міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним ситуаціям у навчально-виховному процесі.